Contests

Problemes a l’esprint

El concurs Problemes a l’Esprint és una activitat matemàtica que va néixer per ser celebrada per via telemàtica l’any 2000, Any mundial de les matemàtiques, com a cloenda de la prova Cangur de la SCM, adreçada a equips de centre amb la idea que amb una tasca col·laborativa s’arribés a la solució dels problemes plantejats com més ràpid millor.

Posteriorment, amb la col·laboració en la convocatòria per part d’ABEAM (i després la FEEMCAT)  i el suport del Departament d’Ensenyament (o d’Educació, ara a través del Creamat) es va anar ampliant l’abast de la proposta i actualment  cada curs se’n fan quatre convocatòries:  per a 5è i 6è de primària; per a 1r i 2n d’ESO; per a 3r i 4t d’ESO, i per a Batxillerat.

El treball en equip, organitzat preferentment en subgrups que han de passar-se respostes de problemes que són dades per a altres,  i l’estratègia adequada són claus per a reeixir en l’activitat. Val a dir que la participació ha anat augmentant de manera decidida i és interessant constatar que la idea clau potser ha deixar de ser trobar la solució molt ràpid, i ha passar a ser més semblant a la de  cursa popular de resolució de problemes, en què l’objectiu fonamental és acabar amb èxit, lluitant per aconseguir trobar la solució de tots els reptes plantejats, dedicant-hi tota l’estona que faci falta.

Atenció!!! Actualment estem vivim un intens debat sobre la intel·ligència artificial. i, en concret,, sobre la seva eficiència per a trobar la solució de problemes matemàtics. Seguint amb la idea de l’enfocament amb què està plantejada l’activitat, dels Problemes a l’esprint ens sembla important comentar que l’AI sens dubte tindrà en el futur moltes implicacions en la didàctica però que no encaixa en absolut en el plantejament d’aquest concurs, que el que demana és un raonament i intercanvi d’idees pròpies dels components de l’equip. Ànim, doncs amb l’anàlisi dels problemes que es plantegen.

5 de febrer de 2025. Convocatòria de l’”Esprint  batxillerat
Podeu llegir les idees prèvies si cliqueu al botó   DESENVOLUPAMENT  en el menú superior

INFORMACIÓ EDICIÓ ACTUAL

La convocatòria  dels  Problemes a l’esprint per al curs 24-25 manté l’organització dels darrers anys i l’estructura de l’activitat per a les quatre celebracions, segons els nivells escolars.

Ja celebrades:

    • 3r i 4t d’ESO :                   11-desembre-2024                Informació
    • 5è i 6è de primària:       22-gener-2025                        Informació

Propera convocatòria

  • Batxillerat:                         5-febrer-2025

Data previstes per a les properes convocatòries:

  • 1r i 2n ESO:                       19-febrer-2025

 

Enllaços per a informació de caràcter general:

El dia 30 d’abril de 2025 se celebrarà al mmaca  una joiosa diada matemàtica de cloenda de l’activitat, a la qual es convidarà alguns centres amb una participació interessant en les diferents convocatòries.

En aquest mateixa pàgina (apartat DESENVOLUPAMENT DEL CONCURS)  trobareu, el dia de l’activitat, els enllaços per a  la inscripció, la descàrrega del PDF amb els enunciats i el formulari per a enviar les respostes i posteriorment la informació de cada sessió.

CONVOQUEN

 

amb la col·laboració del

i el suport de

DESENVOLUPAMENT DEL CONCURS

5 de febrer de 2025
Problemes a l’esprint per a batxillerat

Una nova edició dels Problemes a l’esprint  que esperem que, com les anteriors, esdevingui un espai de trobada i reflexió sobre la resolució de problemes, amb èxit final. En la presentació de la pàgina teniu un comentari sobre el tema candent de l’ús de l’AI.

  • Com en les convocatòries anteriors, els centres interessats poden rebre els enunciats en PDF  a partir del dimarts a primera hora de la tarda.  Si us pot anar bé, escriviu a  concursosscm@gmail.com
  • En aquesta pàgina trobareu, a partir de les 8 del matí del dimecres el formulari d’inscripció  que us comunicarà la contrasenya de participació i permetrà descarregar els enunciats.   És imprescindible que els centres que hagin rebut anteriorment el PDF activin el formulari d’inscripció abans que l’equip comenci la seva tasca.
  • Recordem que l’organització és pròpia de cada centre. En un centre es poden inscriure diversos equips, i si fos així, en el formulari d’inscripció ja es donen les indicacions oportunes de com fer la inscripció.
  • Aquí mateix també s’activaran els formularis per a enviar les respostes i conèixer la valoració de si les respostes són correctes o no.   Recordem que  les respostes no s’han d’enviar  per cada problema per separat sinó per grups de problemes i que, encara que en un intent s’hagin encertat algunes respostes, sempre cal escriure-les totes.
    • Primer grup de problemes (Branca d’olivera)
    • Segon grup de problemes (Colom de la pau)
    • Reptes finals (No a la guerra)
    • Problemes de propina:  propina 1,  propina 2,  propina 3
  • L’activitat es pot desenvolupar durant tot el dia 2 de febrer.
  • A partir del dia 3 de febrer al migdia podreu llegir aquí una crònica dels resultats del concurs.

 


  22 de gener de 2025
Problemes a l’esprint per a 5è i 6è de primària

  • Participació. Han participat 49 equips de 31 centres escolars, que han fet constar una xifra de 1982 alumnes en total.
  • Enunciats del problemes. Enllaç al PDF dels problemes de concurs i dels problemes de propina.
  • Respostes:
    • Primer grup de problemes:  Si A i B són els nombres que intervenen, A+B-7;  6;  4, 7, sí; 10
    • Segon grup de problemes.  3; 11; 4; 32
    • Reptes finals:  28; 35 (en aquest cas, penseu en  i en altres, és clar)
    • Problemes de propina:  843500;  9;  36 i 8

La crònica detallada de l’activitat ha de començar amb una felicitació molt cordial als equips participants.  (Disculpeu, si us plau, el retard en la publicació d’aquesta crònica)

  • L’equip més destacat va ser el de l’Escola Jacint Verdaguer, de Tàrrega. que va enviar les respostes correctes als 10 reptes del concurs, sense cap errada, en un temps de menys de mitja hora.  Molt bé!!!  Per un missatge que hem rebut podem constatar que van treballar amb una estratègia ben adequada al treball en equip i, naturalment, el fet d’encert a la primara fa que el temps sigui molt bo. També van donar resposta correcta als tres reptes de propina (cosa que per a altres equips indicarem amb ***)
  • El podi.   Uns altres tres equips van tenir un temps de concurs entre mitja hora i tres quarts. Molt bé també! Tots tres van tenir errada, després esmenada, en un dels tres grups de problemes. Són:
    • Un equip del Col·legi Sant Lluís, de Barcelona (***)
    • L’equip de  l’Escola Àngel Guimerà, de Tàrrega
    • L’equip de l’Escola Mowgli, d’Igualada  (***)
  • En el grup següent d’equips molt destacats, amb un temps inferior a una hora (o pocs segons més els dos darrers equips que indiquem en aquest grup), felicitem    un altre equip del Col·legi Sant Lluís, de Barcelona (***); un equip de l’Escola Thau, de Barcelona (*); Saint George’s School, de Fornells de la Selva; dos equips de l’Escola Carme Guasch i Darnés, de  Figueres, tots dos amb (***); dos equips d’ Aula Escola Europea, de Barcelona, un amb (***), l’altre (**); Esccola La Floresta de Sant Cugat del Vallès, i un equip de l’Escola Sinera, d’Arenys de Mar
  • També han enviat totes les respostes correctes, en algun cas dedicant-hi molt de temps, aquest fet que ens fa dir que en algun aspecte els Problemes a l’esprint es reconverteixen en Cursa Popular, els equips següents:  Escola Pia de Sarrià-Calassanç, de Barcelona  ;Institut Escola Manresa (**) ; Escola les Savines de Cervera ; Escola Josep Pallach de Figueres (***) ; FEDAC Manresa (***) ; Escola Guillem de Claramunt de La Secuita (***); tres equips més d’Aula Esscola Europea;   Escola Bellpuig Sant Julià de Vilatorta; un equip de Thau, de Barcelona;  Col·legi Santa Anna de Lleida; Escola El Tallat, de Sant Martí de Maldà (*)  i un equip del Col·legi John Talabot Barcelona (**). També van acabar envaint totes les respostes correctes, tot i que fora de concurs, pel gran nombre d’intents que van  fer en el tercer grup de problemes  Betània Patmos, de Barcelona, i Centre Educatiu Fax de l’Hospitalet.
  • La participació es completa amb els equips següents, que també mereixen felicitació pel fet d’haver dedicat una bona estona a fer matemàtiques: Escola Els Porxos Barcelona; Madre Vedruna Sagrado Corazón Castelló ; dos equips de l’Escola Prat de la Riba d’Esplugues de Llobregat;  Escola Pedra Blanca de La Pera; quatre equips més de John Talabot de Barcelona;  un segon equip de Escola Sinera d’Arenys de Mar; un altre equip d’Aula Escola Europea;  Escola Pia Sant Miquel Barcelona; tres equips de l’Escola Joan Casas de Sant Antoni de Vilamajor;  Col·legi Pare Enric d’Ossó l’Hospitalet de Llobregat; un segon equip de l’Escola Les Savines Cervera;  Escola Antoni Doltra, de Pineda de Mar

Des de la comissió que coordina l’activitat pensem que ha estat prou reeixida. 29 equips amb encert total dels 49 participants així ho palesen. És clar que hi havia algun problema una mica punyeter, que ha provocat intents diversos, però si ha servit per a incitar el raonament segur que haurà ajudat a passar una estona creativa. Gràcies per la participació!

Contacte per si voleu fer alguna consulta o comentari: concursosscm@gmail.com


Informació de la primera convocatòria d’aquest curs

11 de desembre de 2024. Problemes a l’esprint 3r i 4t ESO

Gràcies! 
Gràcies per la participació en la primera convocatòria del curs 2024-2025 dels Problemes a l’esprint  SCM/ FEEMCAT / Creamat. Gràcies al conjunt d’alumnes que ha pensat els problemes i al professorat que els ha animat i coordinat.

  • Participació. Han participat 180 equips de 139 centres escolars de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears, que han fet constar una xifra de 3.596 alumnes en total.  Bones dades!
  • Enunciats del problemes. Enllaç al PDF dels problemes de concurs i dels problemes de propina.
  • Respostes:
    • Primer grup de problemes:  144 (per a cada contrasenya l’espia sabia quines tres xifres formaven el primer grup de xifres, tres xifres diferents que es poden ordenar de 6 maneres; també sabia quines eren les dues últimes xifres, que es poden ordenar de dues maneres; i quines eren les quatre lletres, que en tots els casos n’hi havia una de repetida: es poden ordenar de 12 maneres i posar les dues primeres al principi i les altres dues després.); 9 ;  159;   90º  (per a tots els valors de la contrasenya).
    • Segon grup de problemes.  Si N és el nombre format per les dues darreres xifres de la contrasenya, la resposta és  N2 – 9N +20;  2023 i 4; 63; 221.
    • Reptes finals:  100; 41.
    • Problemes de propina:  2/5;  25% de 8096; 2024 (atenent que x · y = 1.)

Després d’una revisió manual de les respostes rebudes (demanem disculpes si hi ha alguna errada)  podem informar que:

  • Hi ha 70 equips que van enviar resposta correcta al primer grup de problemes,  40 al segon grup de problemes i 31 equips als reptes finals.
  • Hi ha 25 equips que han enviat les respostes correctes als tres grups de problemes. Una enhorabona ben gran a tots ells!
    • Ho han fet sense cap errada, indicats per ordre del temps de resposta, l’Institut Manolo Hugué de Caldes de Montbui, l’IES Vicent Castell i Doménech, de Castelló, i l’Institut Ernest Lluch, de Barcelona.
    • Pel que fa al temps en què han enviat la resposta correcta, comptant el temps de concurs amb menys d’una hora i un quart, en aquest ordre: Institut Manolo Hugué de Caldes de Montbui,  Institut Montilivi de Girona, Col·legi Sant Lluís de Barcelona, Institut Quatre Cantons de Barcelona, IES Vicent Castell i Domènech de Castelló, Aula Escola Europea de Barcelona i  Maristes Sant Pere Chanel de Malgrat de Mar.
    • Completen la relació de centres amb encert total  (ordenats per temps d¡enviar la darrera resposta correcta) Institut Nicolau Copèrnic de Terrassa,  Institut Pius Font i Quer de Manresa, Saint George’s School de Fornells de la Selva, Institut Santa Eugènia de Girona, Institut Vidreres de Vidreres, La Salle Manlleu de Manlleu, Institut Samuel Gili i Gaya de Lleida, Escola el Cim de Vilanova i la Geltrú, La Salle Manresa de Manresa, Institut Marta Mata de Salou,  Institut Jaume Vicens Vives de Girona, Institut Montserrat Miró i Vilà de  Montcada i Reixac, Institut Salvador Dalí d’El Prat de Llobregat,  Institut Torre Roja de Viladecans, Institut Torregolosa de Castelló de la Plana,  Institut Sant Just de Sant Just Desvern i Institut Damià Campeny de Mataró.

Reiterem la felicitació a tots els equips participants i volem comentar, per a valorar els resultats, que en el plantejaent dels problemes a l’esprint es diu

La idea clau per a l’organització de l’activitat és:  un equip = conjunt d’alumnes reunits en una aula treballant en grup i subgrups que posen en comú idees i resultats i col·laboren entre ells

i amb aquesta premissa es dissenyen els enunciats, que també es diu, per si hi ha alumnes de diversos nivells escolars a l’equip, que el primer grup de problemes pot ser per als més menuts, el segon grup de problemes per als més grans, i els reptes finals per a tothom.

Tanmateix des de l’organització constatem que hi ha centres que troben que encaixa més en el seu plantejament didàctic fer equips de pocs alumnes; bastants en aquesta convocatòria.  És bo que l’activitat tingui diferents enfocaments possibles, però també és clar que els equips petits arriben amb més dificultat a l’encert, si és que hi arriben.  Sigui com sigui, la felicitació a tothom pel temps que hi heu dedicat.


 

INFORMACIÓ D'EDICIONS ANTERIORS

De moment la informació relativa a edicions corresponents a cursos anteriors la teniu a la que ha estat la web de realització dels Problemes a l’esprint durant molts anys. Estem treballant perque des d’aquí es pugui enllaçar àgilment.

NOTÍCIES RELACIONADES