En el marc de les conferències i xerrades que s’estan organitzant en el projecte “Marzo, mes de las matemáticas” de DIMA, s’ofereixen dues xerrades en català per l’Aleix Mestre (dimecres 7 d’abril) i l’Eulàlia Tramuns (dimecres 12 de maig). Podeu veure tota la informació a https://marzomates.webs.ull.es/talleres/
Aleix Mestre (MMACA), Voronoi a la recerca de l’illa del tresor
Demà dimecres, 7 d’abril 7 a les 18:00. Conexió:https://zoom.us/j/ 93661717634?pwd= Ry9iWURMbU00OHo2MHpLRWFnUG5oZz 09
Resum: L’ensenyament de les mediatrius a les escoles s’acostuma a limitar a una explicació teòrica acompanyada del procediment que s’ha de seguir per dibuixar-les i, excepcionalment, s’ensenyen aplicacions pràctiques. L’objectiu d’aquest activitat, part d’ella gamificada, és que l’alumnat descobreixi la utilitat de les mediatrius, aprengui a interpretar un diagrama de Voronoi i analitzi els seus punts forts i limitacions.
Ressenya: L’Aleix Mestre Fernàndez, després de superar el màster que l’’habilitava per ser professor de matemàtiques a secundària i batxillerat, va començar a treballar al Museu de Matemàtiques de Catalunya (MMACA). Allà va començar a entendre i aprendre les matemàtiques des d’un punt de vista diferent al que estem acostumats a veure. Aquest any ha començat a exercir com docent en un institut de Catalunya.
Eulàlia Tramuns (MMACA), Matemàtiques i origami: una relació sense límits?
Dimecres, 12 de maig a les 18:00. Conexió per determinar
Resum: Quin tipus de relació hi ha entre les matemàtiques i l’origami? Quines parts de les matemàtiques estan involucrades en un model d’origami? En aquesta conferència donarem resposta a aquestes preguntes i ho il·lustrarem amb exemples pràctics. A més, veurem la gran evolució que hi ha hagut en aquest camp en les últimes dècades i desvetllarem el poder de l’origami com a eina de construcció geomètrica respecte als tradicionals regla i compàs.
Ressenya: Doctora en matemàtiques per la Universitat Politècnica de Catalunya, especialitzada en el camp de les construccions geomètriques amb experiència investigadora i docent en tots els nivells de sistema educatiu, des d’infantil fins a universitari, i es dedica a dissenyar recursos didàctics competencials que connecten les matemàtiques amb l’origami i altres àrees. Té publicacions sobre aquests recursos didàctics que es poden adquirir. Actualment és la responsable de matemàtiques de l’Escola l’Horitzó, a Barcelona, on integra aquests recursos en el currículum de matemàtiques de l’escola. És membre del MMACA, imparteix cursos de formació per a professorat i dona conferències i xerrades divulgatives d’àmbit nacional i internacionalment. Recentment ha creat un canal de YouTube en el qual proposa exemples de models d’origami i suggereix reptes de matemàtiques relacionats amb ells.