Rècord de participació als Problemes a l’Esprint de 3r i 4t d’ESO

Els Problemes a l’Esprint 3r i 4t d’ESO, celebrats el passat 10 de desembre de 2025, han assolit una participació rècord, amb 194 equips de 143 centres educatius de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears, i un total de 3.560 alumnes participants. Aquesta convocatòria consolida l’activitat com una de les experiències de resolució de problemes col·laboratius més rellevants del calendari matemàtic escolar.

Els Problemes a l’Esprint són una activitat matemàtica organitzada per la Societat Catalana de Matemàtiques (SCM), amb la col·laboració de la FEEMCAT i el suport del Departament d’Educació, a través del CREAMAT. L’activitat va néixer l’any 2000, coincidint amb l’Any Mundial de les Matemàtiques, com una proposta telemàtica vinculada a la cloenda de la prova Cangur, amb l’objectiu de fomentar el treball cooperatiu i el raonament compartit entre l’alumnat.

Resultats destacats de la convocatòria

Les dades d’aquesta edició posen de manifest l’alt nivell d’implicació i d’encert dels equips participants. 49 equips han resolt correctament tots els problemes del concurs, mentre que 52 equips més han encertat els vuit primers reptes, entre els quals cal destacar diversos equips formats exclusivament per alumnat de 3r d’ESO, que han comunicat la seva satisfacció pels resultats assolits.

Pel que fa al temps de resolució, alguns equips han completat el concurs en menys d’una hora, com l’Institut Manuel de Pedrolo (Tàrrega), l’Institut Arquitecte Manuel Raspall (Cardedeu) i l’Institut Samuel Gili Gaya (Lleida). També han obtingut resultats molt destacats equips de centres de Barcelona, Manresa, l’Escala, Arenys de Munt i Palma, que han finalitzat el concurs amb èxit en un temps igual o inferior als cinc quarts d’hora.

Entre els centres que han aconseguit encert total als deu problemes, destaquen (per ordre d’inscripció): l’Institut Martí Pous (Barcelona), l’Institut Domènec Perramon (Arenys de Munt), l’Institut Vidreres (Vidreres) i l’Institut La Sedeta (Barcelona), aquest darrer amb dos equips.

Els Problemes a l’Esprint 3r i 4t d’ESO com a cursa popular matemàtica

Des de la comissió organitzadora es vol remarcar que els Problemes a l’Esprint 3r i 4t d’ESO s’entenen cada vegada més com una cursa popular de resolució de problemes, en què l’objectiu principal no és la velocitat, sinó arribar al final del recorregut amb èxit mitjançant el raonament, el debat i el treball en equip.

L’activitat està dissenyada perquè els equips, formats per alumnat reunit en una aula, treballin en grups i subgrups, comparteixin idees i resultats i col·laborin per resoldre els reptes plantejats. Aquesta estructura permet diferents enfocaments didàctics i s’adapta a la realitat de cada centre, tot mantenint l’esperit cooperatiu com a element central.

Consideracions pedagògiques i ús d’eines digitals

En el context del debat actual sobre la intel·ligència artificial, l’organització recorda que els Problemes a l’Esprint 3r i 4t d’ESO tenen com a finalitat promoure el raonament matemàtic propi de l’alumnat i l’intercanvi d’idees dins de l’equip, sota la supervisió del professorat. L’ús d’eines que no s’ajustin a aquest plantejament no forma part de l’esperit de l’activitat.

Els missatges rebuts per part de molts centres participants destaquen que l’alumnat ha viscut l’experiència com una estona profitosa i motivadora, en què les matemàtiques esdevenen una activitat compartida, reflexiva i estimulant.

Continuïtat de l’activitat

Els Problemes a l’Esprint 3r i 4t d’ESO formen part de les quatre convocatòries anuals del concurs, que inclouen també sessions per a 5è i 6è de primària, 1r i 2n d’ESO i batxillerat. Aquesta continuïtat permet que molts centres integrin l’activitat dins la seva programació didàctica habitual.

Properament es completarà la informació d’aquesta convocatòria. De moment, es pot consultar el marcador de l’activitat, així com els enunciats i les respostes, al web dels Problemes a l’Esprint.