Concursos

Marató de Problemes 2025

Es convoca per 15è any l’activitat telemàtica “Marató de problemes”, pensada com un concurs telemàtic individual de resolució   de problemes. Està adreçat a alumnes de 3r i 4t d’ESO (tot i que excepcionalment hi participen alumnes més joves, amb la recomanació que sigui a partir del consell d’una professora o un professor del centre). Una idea-clau és la d’animar estudiants d’ESO perquè vegin que pensar, en estones de lleure, com es poden resoldre problemes de matemàtiques pot ser molt gratificant.

 

Ja es poden consultar individualment les puntuacions dels  problemes 13 i 14 i en el concurs.
Està publicada la llista de premis i  de les millors puntuacions globals.

INFORMACIÓ EDICIÓ ACTUAL

En aquesta quinzena edició d’aquest concurs telemàtic individual de resolució de problemes matemàtics, adreçat a alumnes de  alumnes de 3r i 4t d’ESO (o excepcionalment alumnes més joves, per recomanació del seu professorat) s’han proposat  15 problemes:

  • 12 de resposta concreta i avaluació automàtica, alguns de 2 punts, altres de 3 i altres de 4 punts que podien atorgar un màxim de 37 punts
  • Tres problemes “d’explicar”, per als quals es demana una resposta raonada amb tot detall, que en cada cas ha estat  avaluada per un jurat format per 4 o 5 membres del professorat (en actiu o jubilats)  i s’ha adjudicat la puntuació mitjana, arrodonida cap amunt al primer decimal.  Cada problema s’avalua sobre 7 punts però, tanmateix, com està previst en les bases, en un cas  s’ha atorgat una dècima suplementària sobre la valoració de 7 punts per posar de manifest l’especial vàlua de l’explicació rebuda.

A proposta del jurat del concurs, després d’analitzar les puntuacions , vistes individualment  i en comparació amb altres concursants, i altres aspectes del concurs, la SCM ha acordat atorgar un primer premi i dos segons premis i elevar una cordial felicitació al conjunt de concursats esmentats en aquesta pàgina en la relació de millors puntuacions.


Podeu consultar dades estadístiques de participació i encert


Premis del concurs

  • Primer premi
    • Pol Martínez Vázquez, alumne de 3r d’ESO de La Salle Bonanova, de Barcelona
  • Segons premis:
    • Irati Papió Jiménez, alumna de  4t d’ESO de l’Institut Jaume I, de Salou
    • Oriol Segura, alumne de 4t d’ESO del col·legi Cardenal Vidal i Barraquer, de  Cambrils

Millors puntuacions globals

Es publica tot seguit la relació de concursants que han obtingut 44 punts o més sobre un màxim de 58, amb indicació entre parèntesi dels punts en el conjunt de problemes de resposta tancada i la suma de punts en els tres problemes d’explicar.

  • Pol Martínez Vázquez, alumne de 3r d’ESO de La Salle Bonanova(Barcelona)amb 58,1 punts (37 + 21,1)
  • Irati Papió Jiménez, alumna de 4t d’ESO de l’Institut Jaume I (Salou) amb 56,9 punts (37 + 19,9)
  • Oriol Segura , alumne de 4t d’ESO del Col·legi Cardenal Vidal i Barraquer (Cambrils) amb 56,3 punts (37 + 19,3)
  • Xavier Arimon Olivares, alumne de 4t d’ESO de Institut Manolo Hugué (Caldes de Montbui) amb 55,4 punts (37 + 18,4)
  • Èlia Margalef Martí, alumna de 4t d’ESO del Col·legi Cardenal Vidal i Barlraquer (Cambrils) amb 55,1 punts (37 + 18,1)
  • Daniel Jiménez Milán, alumne de 4t d’ESO del Col·legi Cardenal Vidal i Barraquer (Cambrils) amb 55 punts (37 + 18)
  • Dídac Atao Salazar, alumne de 4t d’ESO de Institut Santa Eulàlia (Terrassa ) amb 54,3 punts (36 + 18,3)
  • Alejandra Martín Alba, alumna de 4t d’ESO de l’Institut Manolo Hugué(Caldes de Montbui) amb 54,1 punts (35,5 + 18,6)
  • Eloi Alcaraz Carazo, alumne de 4t d’ESO de l’Institut Manolo Hugué (Caldes de Montbui) amb 53,1 punts (37 + 16,1)
  • Jordina Pi Mas, alumna de 4t d’ESO de l’Institut Montilivi (Girona) amb 52,7 punts (35,5 + 17,2)
  • Pau Pino Jacomet, alumne de 4t d’ESO de l’Institut Montilivi (Girona) amb 52,6 punts (33,5 + 19,1)
    Guillem Subirats, alumne de 3r d’ESO de l’Institut Samuel Gili i Gaya (Lleida) amb 52,4 punts (33,5 + 18,9)
  • Santiago Bretón Botines, alumne de 4t d’ESO del col·legi Pureza de María (Sant Cugat del Vallés) amb 52 punts (37 + 15)
  • Ignacio Alonso Garcia , alumne de 4t d’ESO de l’Institut d’Almenara amb 51,7 punts (37 + 14,7)
  • Roger Canals Marcos, alumne de 3r d’ESO de Institut Nou de Vilafranca del Pennedès amb 51,6 punts (33 + 18,6)
  • Vahe Arsenyan Kobalyan, alumne de 4t d’ESO del Col·legi Sant Lluís (Barcelona) amb 50,4 punts (37 + 13,4)
  • Yile Liu, alumne de 4t d’ESO del Col·legi Sant Lluís (Barcelona) amb 50 punts (35 + 15)
  • Laura Pisa Romero, alumna de 4t d’ESO de l’escola Ramar(Sabadell) amb 49,7 punts (33,5 + 16,2)
  • Miquel Garcés Merchan, alumne de 3r d’ESO de l’Escola Casal dels Àngels (L’Hospitalet de Llobregat) amb 47,9 punts (37 + 10,9)
  • Mayda Pardo alumna de 3r d’ESO del Col·legi Sant Lluís (Barcelona) amb 46,7 punts (37 + 9,7)
  • Jep Salat Farguell, alumne de 2n d’ESO de l’Institut de Guissona amb 46,3 punts (28 + 18,3)
  • Adriana Martínez Rovira, alumna de 4t d’ESO de l’escola Petit Estel la Nova (Terrassa) amb 45,8 punts (31,5 + 14,3)
  • Lluria Torras Arcusa, alumna de 3r d’ESO de l’escola El Cim (Vilanova i la Geltrú) amb 45,2 punts (37 + 8,2)
  • Roger Cabanilles Serra, alumne de 2n d’ESO de l’Institut Badia i Margarit (Igualada) amb 44,9 punts (35 + 9,9)
  • Milena Arsenyan, alumna de 1r d’ESO del Col·legi Sant Lluís (Barcelona) amb 44,6 punts (37 + 7,6)

Reiterem l’enhorabona que ja s’ha manifestat anteriorment. Volem fer èmfasi especial en els tres concursants del primer cicle d’ESO que apareixen en aquesta llista i, naturalment, el fet que el guanyador del concurs ha obtingut una puntuació suplementària en un dels problemes d’explicar

 


 

CONVOQUEN

Un problema del primer Cangur

Aquest any estem amb el desenvolupament de la 15a olitele, però és interessant recordar que se celebra el 30è Cangur.

Coneixeu  una proposta que recorda problemes, un de cada cangur?  Us pot agradar!

Com a complement, n’anirem recordant aquí alguns altres.   Avui un problema del primer Cangur, el 26 del nivell 2 aleshores per a 2n de BUP i algun centre experimental de 4t d’ESO:


Un recipient de forma cònica, d’altura 2 dm i radi de la base 2 dm  està ple d’aigua.

Es buida el contingut en un cub de 2 dm d’aresta. A quina altura, en dm, arriba l’aigua dins del cub?

Una de les opcions de resposta era: l’aigua vessa.

 

 

DESENVOLUPAMENT DEL CONCURS

Problemes i Valoració Termini Obert o Tancat Publicació Termini Resposta Enunciats Formularis
Problema 0 (de 2 punts) Termini tancat Comença: 20250124 Acaba: 20250217 Enunciat Formulari
Problema 1 (de 2 punts) Termini tancat Comença: 20250214 Acaba: 20250224 Enunciat Formulari
Problema 2 (de 2 punts) Termini tancat Comença: 20250214 Acaba: 20250224 Enunciat Formulari
Problema 3 (de 3 punts) Termini tancat Comença: 20250221 Acaba: 20250303 Enunciat Formulari
Problema 4 (de 3 punts) Termini tancat Comença: 20250221 Acaba: 20250303 Enunciat Formulari
Problema 5 (de 3 punts) Termini tancat Comença: 20250228 Acaba: 20240310 Enunciat Formulari
Problema 6 (de 4 punts) Termini tancat Comença: 20250228 Acaba: 20240310 Enunciat Formulari
Problema 7 (de 7 punts)
(problema d'explicar)
Termini tancat Comença: 20250307 Acaba: 20240324 Enunciat Formulari
Problema 8 (de 3 punts) Termini tancat Comença: 20240321 Acaba: 20250331 Enunciat Formulari
Problema 9 (de 4 punts) Termini tancat Comença: 20240321 Acaba: 20250331 Enunciat Formulari
Problema 10 (de 3 punts) Termini tancat Comença: 20250328 Acaba: 20240408 Enunciat Formulari
Problema 11 (de 4 punts) Termini tancat Comença: 20250328 Acaba: 20240408 Enunciat Formulari
Problema 12 (de 4 punts) Termini tancat Comença: 20250404 Acaba: 20250414 Enunciat Formulari
Problema 13 (de 7 punts)
(problema d'explicar)
Termini tancat Comença: 20250404 Acaba: 20250422 Enunciat Formulari
Problema 14 (de 7 punts)
(problema d'explicar)
Termini tancat Comença: 20250411 Acaba: 20250428 Enunciat Formulari

Dades estadístiques

Inscripcions:  254 concursants, que són…

  • 114 de 4t dESO i  112 de 3r d’ESO, que són els cursos als quals s’adreça fonamentalment el concurs.
  • A més, se suposa que atenent la indicació que els ho hagi recomanat un professor o una professora, 18 de 2n d’ESO, 8 de primer d’ESO, i 1 de sisè d’ESO, i un que no ha indicat el curs.

Problema 0: 254 respostes, de les quals 217 encerts al primer intent; 8 al segon intent; 29 sense encert.

Problema 1: 158 respostes, de les quals 148 encerts al primer intent; 6 al segon intent; 4 sense encert.

Problema 2: 144 respostes, de les quals 93 encerts al primer intent; 23 al segon intent; 28 sense encert.

Fins al problema 2:  Destaquem 87 concursants amb 3 encerts al primer intent (6 punts); 24 amb dos encerts al primer intent i un al segon intent (5 punts), i  34 amb 4 punts (dos encerts al primer intent i 1 error; o bé un encert al primer intent i dos al segon intent)


Problema 3: 105 respostes, de les quals 74 encerts al primer intent; 12 al segon intent; 19 sense encert.

Problema 4: 102 respostes, de les quals 75 encerts al primer intent; 5 al segon intent; 22 sense encert.

Problema 5: 87 respostes; de les quals 54 encerts al primer intent; 11 al segon intent; 22 sense encert.

Problema 6: 84 respostes, de les quals 60 encerts al primer intent; 14 al segon intent; 10 sense encert.

Primera tanda de problemes de resposta tancada: del 0 al 6: Destaquem 32 concursants amb 7 encerts al primer intent (19 punts). Amb  sis encerts al primer intent i alguna errada hi ha un total de 13 concursants (1 amb 18 punts, 9 amb 17,5 punts i 3 amb 17 punts).  A més hi ha 13 concursants amb 16,5 o 16 punts;   i uns altres 7 amb 14 punts o més.

 

Problema 8: 57 respostes, de les quals 47 encerts al primer intent; 7 al segon intent; 3 sense encert.

Problema 9: 56 respostes, de les quals 42 encerts al primer intent; 5 al segon intent; 9 sense encert.

Problemes de resposta tancada incloent del 0 al 6, més el 8 i el 9: destaquem  23 concursants amb el màxim de 26 punts. També comentem que hi ha  un concursant amb 25 punts;  7 amb 24,5 punts o 24;  uns altres 6 amb 22 punts o més;  uns altres 7 amb 20 punts o més.

 

En els tres darrers problemes de resposta tancada encara va millorar la tònica d’encert dels problemes 8 i 9.  Excel·lent!  Molt bé!

Problema 10: 56 respostes, de les quals 52 encerts al primer intent; 3 al segon intent; 1 sense encert.

Problema 11: 52 respostes, de les quals 48 encerts al primer intent i 4 al segon intent.

Problema 12: 45 respostes, de les quals 40 encerts al primer intent; 4 al segon intent; 1 sense encert.

Puntuació global dels concursants amb més puntuació en els problemes de resposta tancada:

  • 20 concursants amb el màxim de 37 punts
  • 6 concursants entre 35.5 i 36 punts  (valors inclosos)
  • 8 concursants entre 33.5 i 35 punts  (valors inclosos)
  • uns altres 9  amb 29 punts o més.

Hi va haver 53 respostes al problema 7. L’equip avaluador (sis persones, professorat en actiu o jubilat de l’ensenyament secundari) ha considerat molt interessant el conjunt de treballs rebuts.

Ja es poden consultar les puntuacions individuals. Convé fer constar que en algun cas s’han hagut de tenir molt en compte dues indicacions que s’explicitaven en l’enunciat del problema i en el formulari de resposta:  que la redacció de la resposta enviada ha de ser un treball personal (amb les diferents accepcions d’aquest mot)  i que la resposta ha de ser concreta i precisa  (i és per això que si hi ha aspectes que es poden valorar com innecessaris, cosa sabuda, això pot ser considerat clara pèrdua de precisió)

Valoracions:

  • 4 concursants amb el màxim de 7 punts
  • Uns altres 8 concursants  amb més de 6,5 punts
  • Uns altres 8 concursants amb més de 5,75 punts

 

NOTÍCIES RELACIONADES