Premi Maria Antònia Canals 2025: reconeixement a la innovació en l’ensenyament de les matemàtiques

Les societats de professorat i mestres de matemàtiques de parla catalana —FEEMCAT, SCM, SEMCV Al-Khwarizmï i SBM-Xeix— han fet públic el veredicte del Premi Maria Antònia Canals 2025, un guardó que vol mantenir viu el llegat d’aquesta mestra i referent en la didàctica de les matemàtiques, i distingir aquells projectes que aporten creativitat, innovació i qualitat a l’aprenentatge.

Guanyadors de l’edició 2025

El jurat, reunit a El Perelló l’1 de setembre de 2025, ha atorgat els premis a:

  • Educació Secundària Obligatòria: “Flors” d’Eva Àlvarez Vilaró, una experiència que combina sensibilitat i matemàtiques a partir d’un element tan quotidià com les flors.

  • Universitat: “Taller de modelització matemàtica” de Rosa Camps, Natàlia Castellana i Xavier Mora, una proposta que acosta l’alumnat a la recerca i al pensament matemàtic avançat.

  • Menció especial (universitat): “Origami i pensament computacional: divisió d’un quadrat en 2^n parts amb plecs mínims” d’Eulàlia Tramuns i Figueras, que uneix creativitat, origami i rigor matemàtic.

Un premi per honorar Maria Antònia Canals

El premi porta el nom de Maria Antònia Canals (1930–2022), una figura clau en la renovació pedagògica i en la didàctica de les matemàtiques a Catalunya. Canals va defensar sempre un ensenyament actiu, creatiu i al servei de l’alumnat, i el guardó vol ser un homenatge a la seva trajectòria i al seu impacte educatiu.

El jurat

El veredicte ha estat emès per un jurat format per:

  • Pedro Bibiloni Serrano i Isabel Maria Hidalgo Rangel (SBM-Xeix).

  • Lluís Bonet Juan i Ana Isabel Roig Albiol (SEMCV Al-Khwarizmï).

  • Montserrat Alsina Aubach (SCM, amb veu però sense vot).

  • Montse Moliné Brull (FEEMCAT, secretària amb veu però sense vot).

Innovació i futur

El Premi Maria Antònia Canals 2025 posa de relleu com les matemàtiques poden ser viscudes des de l’experimentació, la creativitat i la reflexió. Els projectes guardonats mostren que l’ensenyament de les matemàtiques pot ser competencial, significatiu i engrescador per a l’alumnat, seguint el camí que Canals va obrir i inspirar.