Concursos

Problemes a l’esprint

El concurs Problemes a l’Esprint és una activitat matemàtica que va néixer per ser celebrada per via telemàtica l’any 2000, Any mundial de les matemàtiques, com a cloenda de la prova Cangur de la SCM, adreçada a equips de centre amb la idea que amb una tasca col·laborativa s’arribés a la solució dels problemes plantejats com més ràpid millor.

Posteriorment, amb la col·laboració en la convocatòria per part d’ABEAM (i després la FEEMCAT)  i el suport del Departament d’Ensenyament (o d’Educació, ara a través del Creamat) es va anar ampliant l’abast de la proposta i actualment  cada curs se’n fan quatre convocatòries:  per a 5è i 6è de primària; per a 1r i 2n d’ESO; per a 3r i 4t d’ESO, i per a Batxillerat.

El treball en equip, organitzat preferentment en subgrups que han de passar-se respostes de problemes que són dades per a altres,  i l’estratègia adequada són claus per a reeixir en l’activitat. Val a dir que la participació ha anat augmentant de manera decidida i és interessant constatar que la idea clau potser ha deixar de ser trobar la solució molt ràpid, i ha passar a ser més semblant a la de  cursa popular de resolució de problemes, en què l’objectiu fonamental és acabar amb èxit, lluitant per aconseguir trobar la solució de tots els reptes plantejats, dedicant-hi tota l’estona que faci falta.

Recordeu:  per al dia 22 de gener, convocatòria de l’”Esprint  primària
Si voleu tenir informació actualitzada cliqueu al botó DESENVOLUPAMENT.

INFORMACIÓ EDICIÓ ACTUAL

La convocatòria  dels  Problemes a l’esprint per al curs 24-25 manté l’organització dels darrers anys i l’estructura de l’activitat per a les quatre celebracions, segons els nivells escolars.

Ja celebrada:

  • 3r i 4t d’ESO :                   11-desembre-2024                Informació

Dates previstes per a les altres convocatòries:

  • 5è i 6è de primària:       22-gener-2025
  • Batxillerat:                         5-febrer-2025
  • 1r i 2n ESO:                       19-febrer-2025

 

Enllaços per a informació de caràcter general:

El dia 30 d’abril de 2025 se celebrarà al mmaca  una joiosa diada matemàtica de cloenda de l’activitat, a la qual es convidarà alguns centres amb una participació interessant en les diferents convocatòries.

En aquest mateixa pàgina (apartat DESENVOLUPAMENT DEL CONCURS)  trobareu, el dia de l’activitat, els enllaços per a  la inscripció, la descàrrega del PDF amb els enunciats i el formulari per a enviar les respostes i posteriorment la informació de cada sessió.

CONVOQUEN

 

amb la col·laboració del

i el suport de

Problemes i Valoració Termini Obert o Tancat Publicació Termini Resposta Enunciats Formularis
Comença: Acaba: Enunciat Formulari

DESENVOLUPAMENT DEL CONCURS

22 de gener de 2025
Problemes a l’esprint per a 5è i 6è de primària

  • Es consolida la idea que el professorat que coordina l’activitat pot demanar a  concursosscm@gmail.com  que se li enviï un PDF amb els enunciats (es podrà enviar el dimarts a la tarda o el dimecres a primera hora), per a organitzar adequadament l’activitat didàctica.
  • El dimecres, a partir de les 8 del matí estarà obert el formulari d’inscripció.
    • Quan s’envien les dades comença a comptar el temps de participació.
    • Aleshores es pot accedir a descarregar  els enunciats per via telemàtica i consultar-los, en local, amb l’ordinador
    • Si prèviament s’han rebut els enunciats és imprescindible procedir a omplir el formulari en el moment que es reparteixin enunciats a cada grup d’alumnes.
  • En la inscripció es demana el codi de 8 dígits que identifica el centre.  i  el nom d’una professora o un professor que coordina l’activitat.
    • En un centre poden participar diversos equips, a la mateixa hora o en hores diferents.  En aquest cas, en la inscripció, es canviarà el 8è dígit del codi del centre per una lletra.
    • Posem de manifest que la idea clau per a l’organització de l’activitat és:  un equip = conjunt d’alumnes reunits en una aula treballant en grup i subgrups que posen en comú idees i resultats i col·laboren entre ells.
  • En aquesta pàgina tindreu també els enllaços per a la tramesa de les respostes i lectura de si les respostes enviades són correctes o no; es poden fer diversos intents.
  • Hi ha tres formularis fonamentals:
    • Un per als problemes “de la branca d’olivera”,  numerats 1, 2, 3 i 4,    En cada intent per a la tramesa de respostes s’han de consignar les respostes a tots quatre problemes, encara  que en intents anteriors ja se n’hagi encertat algun.
    • Un altre per als problemes “del colom de la pau”,  numerats 5, 6, 7 i 8. Indicacions com les que acabem de donar.
    • Un altre per als “reptes dinals”, problemes 9 i 10.
  • Problemes “de propina”.  Per si algun equip pot i vol dedicar més estona a l’activitat de resolució de problemes, hi ha tres problemes que es poden considerar fora de concurs.  Per cadascun d’ells hi ha un formulari propi.

A partir del dia 23 de desembre trobareu en aquesta pàgina informació completa de com ha anat l’activitat

 


Informació de la primera convocatòria d’aquest curs

11 de desembre de 2024. Problemes a l’esprint 3r i 4t ESO


Gràcies! 
Gràcies per la participació en la primera convocatòria del curs 2024-2025 dels Problemes a l’esprint  SCM/ FEEMCAT / Creamat. Gràcies al conjunt d’alumnes que ha pensat els problemes i al professorat que els ha animat i coordinat.

  • Participació. Han participat 180 equips de 139 centres escolars de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears, que han fet constar una xifra de 3.596 alumnes en total.  Bones dades!
  • Enunciats del problemes. Enllaç al PDF dels problemes de concurs i dels problemes de propina.
  • Respostes:
    • Primer grup de problemes:  144 (per a cada contrasenya l’espia sabia quines tres xifres formaven el primer grup de xifres, tres xifres diferents que es poden ordenar de 6 maneres; també sabia quines eren les dues últimes xifres, que es poden ordenar de dues maneres; i quines eren les quatre lletres, que en tots els casos n’hi havia una de repetida: es poden ordenar de 12 maneres i posar les dues primeres al principi i les altres dues després.); 9 ;  159;   90º  (per a tots els valors de la contrasenya).
    • Segon grup de problemes.  Si N és el nombre format per les dues darreres xifres de la contrasenya, la resposta és  N2 – 9N +20;  2023 i 4; 63; 221.
    • Reptes finals:  100; 41.
    • Problemes de propina:  2/5;  25% de 8096; 2024 (atenent que x · y = 1.)

Després d’una revisió manual de les respostes rebudes (demanem disculpes si hi ha alguna errada)  podem informar que:

  • Hi ha 70 equips que van enviar resposta correcta al primer grup de problemes,  40 al segon grup de problemes i 31 equips als reptes finals.
  • Hi ha 25 equips que han enviat les respostes correctes als tres grups de problemes. Una enhorabona ben gran a tots ells!
    • Ho han fet sense cap errada, indicats per ordre del temps de resposta, l’Institut Manolo Hugué de Caldes de Montbui, l’IES Vicent Castell i Doménech, de Castelló, i l’Institut Ernest Lluch, de Barcelona.
    • Pel que fa al temps en què han enviat la resposta correcta, comptant el temps de concurs amb menys d’una hora i un quart, en aquest ordre: Institut Manolo Hugué de Caldes de Montbui,  Institut Montilivi de Girona, Col·legi Sant Lluís de Barcelona, Institut Quatre Cantons de Barcelona, IES Vicent Castell i Domènech de Castelló, Aula Escola Europea de Barcelona i  Maristes Sant Pere Chanel de Malgrat de Mar.
    • Completen la relació de centres amb encert total  (ordenats per temps d¡enviar la darrera resposta correcta) Institut Nicolau Copèrnic de Terrassa,  Institut Pius Font i Quer de Manresa, Saint George’s School de Fornells de la Selva, Institut Santa Eugènia de Girona, Institut Vidreres de Vidreres, La Salle Manlleu de Manlleu, Institut Samuel Gili i Gaya de Lleida, Escola el Cim de Vilanova i la Geltrú, La Salle Manresa de Manresa, Institut Marta Mata de Salou,  Institut Jaume Vicens Vives de Girona, Institut Montserrat Miró i Vilà de  Montcada i Reixac, Institut Salvador Dalí d’El Prat de Llobregat,  Institut Torre Roja de Viladecans, Institut Torregolosa de Castelló de la Plana,  Institut Sant Just de Sant Just Desvern i Institut Damià Campeny de Mataró.

Reiterem la felicitació a tots els equips participants i volem comentar, per a valorar els resultats, que en el plantejaent dels problemes a l’esprint es diu

La idea clau per a l’organització de l’activitat és:  un equip = conjunt d’alumnes reunits en una aula treballant en grup i subgrups que posen en comú idees i resultats i col·laboren entre ells

i amb aquesta premissa es dissenyen els enunciats, que també es diu, per si hi ha alumnes de diversos nivells escolars a l’equip, que el primer grup de problemes pot ser per als més menuts, el segon grup de problemes per als més grans, i els reptes finals per a tothom.

Tanmateix des de l’organització constatem que hi ha centres que troben que encaixa més en el seu plantejament didàctic fer equips de pocs alumnes; bastants en aquesta convocatòria.  És bo que l’activitat tingui diferents enfocaments possibles, però també és clar que els equips petits arriben amb més dificultat a l’encert, si és que hi arriben.  Sigui com sigui, la felicitació a tothom pel temps que hi heu dedicat.


 

INFORMACIÓ D'EDICIONS ANTERIORS

De moment la informació relativa a edicions corresponents a cursos anteriors la teniu a la que ha estat la web de realització dels Problemes a l’esprint durant molts anys. Estem treballant perque des d’aquí es pugui enllaçar àgilment.

NOTÍCIES RELACIONADES