Concursos

Problemes a l’esprint

El concurs Problemes a l’Esprint és una activitat matemàtica que va néixer per ser celebrada per via telemàtica l’any 2000, Any mundial de les matemàtiques, com a cloenda de la prova Cangur de la SCM, adreçada a equips de centre amb la idea que amb una tasca col·laborativa s’arribés a la solució dels problemes plantejats com més ràpid millor.

Posteriorment, amb la col·laboració en la convocatòria per part d’ABEAM (i després la FEEMCAT)  i el suport del Departament d’Ensenyament (o d’Educació, ara a través del Creamat) es va anar ampliant l’abast de la proposta i actualment  cada curs se’n fan quatre convocatòries:  per a 5è i 6è de primària; per a 1r i 2n d’ESO; per a 3r i 4t d’ESO, i per a Batxillerat.

El treball en equip, organitzat preferentment en subgrups que han de passar-se respostes de problemes que són dades per a altres,  i l’estratègia adequada són claus per a reeixir en l’activitat. Val a dir que la participació ha anat augmentant de manera decidida i és interessant constatar que la idea clau potser ha deixar de ser trobar la solució molt ràpid, i ha passar a ser més semblant a la de  cursa popular de resolució de problemes, en què l’objectiu fonamental és acabar amb èxit, lluitant per aconseguir trobar la solució de tots els reptes plantejats, dedicant-hi tota l’estona que faci falta.

Avui primera convocatòria d’aquest curs!
Cliqueu al botó DESENVOLUPAMENT

INFORMACIÓ EDICIÓ ACTUAL

La convocatòria  dels  Problemes a l’esprint per al curs 24-25 manté l’organització dels darrers anys i l’estructura de l’activitat per a les quatre celebracions, segons els nivells escolars.

Aquestes són les dates previstes:

  • 3r i 4t d’ESO :                   11-desembre-2024
  • 5è i 6è de primària:       22-gener-2025
  • Batxillerat:                         5-febrer-2025
  • 1r i 2n ESO:                       19-febrer-2025

 

Estructura detallada de l’activitat

Respostes a les preguntes més freqüents

El dia 30 d’abril de 2025 se celebrarà al mmaca  una joiosa diada matemàtica de cloenda de l’activitat, a la qual es convidarà alguns centres amb una participació interessant en les diferents convocatòries.

En aquest mateixa pàgina (apartat DESENVOLUPAMENT DEL CONCURS)  trobareu, el dia de l’activitat, els enllaços per a  la inscripció, la descàrrega del PDF amb els enunciats i el formulari per a enviar les respostes i posteriorment la informació de cada sessió.

CONVOQUEN

 

amb la col·laboració del

i el suport de

Problemes i Valoració Termini Obert o Tancat Publicació Termini Resposta Enunciats Formularis
Comença: Acaba: Enunciat Formulari

DESENVOLUPAMENT DEL CONCURS

11 de desembre de 2024
Problemes a l’esprint 3r i 4t ESO

Gràcies! 
Gràcies per la participació en la primera convocatòria del curs 2024-2025 dels Problemes a l’esprint  SCM/ FEEMCAT / Creamat. Gràcies al conjunt d’alumnes que ha pensat els problemes i al professorat que els ha animat i coordinat.

  • Participació. Han participat 180 equips de 139 centres escolars de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears, que han fet constar una xifra de 3.596 alumnes en total.  Bones dades!
  • Enunciats del problemes. Enllaç al PDF dels problemes de concurs i dels problemes de propina.
  • Respostes:
    • Primer grup de problemes:  144 (per a cada contrasenya l’espia sabia quines tres xifres formaven el primer grup de xifres, tres xifres diferents que es poden ordenar de 6 maneres; també sabia quines eren les dues últimes xifres, que es poden ordenar de dues maneres; i quines eren les quatre lletres, que en tots els casos n’hi havia una de repetida: es poden ordenar de 12 maneres i posar les dues primeres al principi i les altres dues després.); 9 ;  159;   90º  (per a tots els valors de la contrasenya).
    • Segon grup de problemes.  Si N és el nombre format per les dues darreres xifres de la contrasenya, la resposta és  N2 – 9N +20;  2023 i 4; 63; 221.
    • Reptes finals:  100; 41.
    • Problemes de propina:  2/5;  25% de 8096; 2024 (atenent que x · y = 1.)

Després d’una revisió manual de les respostes rebudes (demanem disculpes si hi ha alguna errada)  podem informar que:

  • Hi ha 70 equips que van enviar resposta correcta al primer grup de problemes,  40 al segon grup de problemes i 31 equips als reptes finals.
  • Hi ha 25 equips que han enviat les respostes correctes als tres grups de problemes. Una enhorabona ben gran a tots ells!
    • Ho han fet sense cap errada, indicats per ordre del temps de resposta, l’Institut Manolo Hugué de Caldes de Montbui, l’IES Vicent Castell i Doménech, de Castelló, i l’Institut Ernest Lluch, de Barcelona.
    • Pel que fa al temps en què han enviat la resposta correcta, comptant el temps de concurs amb menys d’una hora i un quart, en aquest ordre: Institut Manolo Hugué de Caldes de Montbui,  Institut Montilivi de Girona, Col·legi Sant Lluís de Barcelona, Institut Quatre Cantons de Barcelona, IES Vicent Castell i Domènech de Castelló, Aula Escola Europea de Barcelona i  Maristes Sant Pere Chanel de Malgrat de Mar.
    • Completen la relació de centres amb encert total  (ordenats per temps d¡enviar la darrera resposta correcta) Institut Nicolau Copèrnic de Terrassa,  Institut Pius Font i Quer de Manresa, Saint George’s School de Fornells de la Selva, Institut Santa Eugènia de Girona, Institut Vidreres de Vidreres, La Salle Manlleu de Manlleu, Institut Samuel Gili i Gaya de Lleida, Escola el Cim de Vilanova i la Geltrú, La Salle Manresa de Manresa, Institut Marta Mata de Salou,  Institut Jaume Vicens Vives de Girona, Institut Montserrat Miró i Vilà de  Montcada i Reixac, Institut Salvador Dalí d’El Prat de Llobregat,  Institut Torre Roja de Viladecans, Institut Torregolosa de Castelló de la Plana,  Institut Sant Just de Sant Just Desvern i Institut Damià Campeny de Mataró.

Reiterem la felicitació a tots els equips participants i volem comentar, per a valorar els resultats, que en el plantejaent dels problemes a l’esprint es diu

La idea clau per a l’organització de l’activitat és:  un equip = conjunt d’alumnes reunits en una aula treballant en grup i subgrups que posen en comú idees i resultats i col·laboren entre ells

i amb aquesta premissa es dissenyen els enunciats, que també es diu, per si hi ha alumnes de diversos nivells escolars a l’equip, que el primer grup de problemes pot ser per als més menuts, el segon grup de problemes per als més grans, i els reptes finals per a tothom.

Tanmateix des de l’organització constatem que hi ha centres que troben que encaixa més en el seu plantejament didàctic fer equips de pocs alumnes; bastants en aquesta convocatòria.  És bo que l’activitat tingui diferents enfocaments possibles, però també és clar que els equips petits arriben amb més dificultat a ‘encert, si és que hi arriben.  Sigui com sigui, la felicitació a tothom pel temps que hi heu dedicat.


Actualment està en fase d’elaboració una   informació més detallada de com s’ha desenvolupat l’activitat, incloent les respostes als problemes de propina.

INFORMACIÓ D'EDICIONS ANTERIORS

De moment la informació relativa a edicions corresponents cursos anteriors la teniu a la que ha estat la web de realització dels Problemes a l’esprint durant molts anys. Estem treballant perque des d’aquí es pugui enllaçar àgilment.

NOTÍCIES RELACIONADES