La Societat Catalana de Matemàtiques (SCM) organitza al juliol una Escola d’Estiu adreçada al professorat no universitari.
L’oferta formativa es dissenya a partir de les necessitats expressades per docents i equips directius, a través de consultes, reunions i altres activitats.
Eixos estratègics
Els cursos més recents s’han articulat al voltant de quatre eixos estratègics de formació:
-
Aprofundir en la comprensió matemàtica:
Reforç dels fonaments i actualització, conjuntament amb revisió de la pràctica docent. -
Resolució de problemes i atenció a la diversitat de talents:
Eines i estratègies per guiar l’alumnat segons les seves capacitats. -
Aplicacions contextualitzades i interdisciplinarietat:
Connexió de les matemàtiques amb eines digitals i de programació, i aplicacions i contextos d’actualitat. -
Continuïtat curricular i connexió entre etapes:
Espais de reflexió compartida entre diverses etapes escolars. Aportacions de la neurociència i neuroeducació.
Escola d’Estiu SCM – juliol 2025
La primera edició com a Escola d’Estiu ha estat el juliol del 2025. Els cursos han estat gratuïts per a tots els participants, fossin socis o no, amb aportacions de fons propis de la SCM.
Hi han participat docents de diferents etapes educatives, que han treballat aspectes claus com la comprensió matemàtica, la continuïtat curricular, la resolució de problemes, les aplicacions interdisciplinàries i l’ús de Python en contextos matemàtics, per exemple.
El cursos han estat reconeguts dins del programa de Formació Permanent del Professorat del Departament d’Educació i Formació Professional, per a la certificació de les hores.
Programa de cursos
Teixir el currículum: connexions entre etapes i estructuració del pensament matemàtic
Curs amb sessions participatives, combinant part expositiva i col·laborativa. Va incloure una sessió especial a càrrec de Carmen Trinidad (Càtedra de Neuroeducació, UB) sobre com aprèn el cervell.
Edicions al territori
- Comarques de Ponent: entre l’1 i l’11 de juliol (2 sessions presencials, 1 sessió telemàtica síncrona), Institut Lo Pla d’Urgell, Bellpuig. Certificació: 15h.
- Catalunya Central: entre el 3 i el 10 de juliol (2 sessions presencials, 1 sessió telemàtica síncrona), EPSEM-UPC, Manresa. Certificació: 15h.
Resolució de problemes de matemàtiques: eines i estratègies
Curs orientat a millorar la pràctica docent en aritmètica, àlgebra, geometria i combinatòria.
Va tenir una acollida molt positiva. La demanda va superar la quantitat de places ofertades.
-
1–4 de juliol, matins, FME (UPC), Barcelona.
-
Certificació: 25h.
-
Professorat: David Arso, Marc Felipe i col·laboradors.
-
Inscripcions: Places exhaurides.
Aplicacions de les matemàtiques amb Python:
Curs pràctic centrat en contextos d’aplicació real de les matemàtiques i en la introducció a Python, Colab i Jupyter Notebooks.
No requeria coneixements previs de programació i va tornar a destacar per la seva bona valoració.
-
7–10 de juliol, matins – Facultat de Matemàtiques i Estadística (UPC), Barcelona.
-
Certificació: 20h.
-
Professorat: Toni Susín i Òscar Rodríguez.
La integral de Riemann i el càlcul de primitives
Curs destinat a reforçar els fonaments del càlcul, revisar la pràctica docent i identificar els errors més habituals de l’alumnat.
-
14–17 de juliol, matins – Facultat de Matemàtiques i Estadística (UPC), Barcelona
-
Certificació: 20 h
-
Professorat: Antoni Magaña
Propera Escola d’Estiu:
S’està estudiant el programa per a l’estiu 2026, en relació al disseny realitzat per al Postgrau d’aprofundiment en matemàtiques per a professorat de Matemàtiques, dissenyat per un grup de treball de la SCM, transversal i interuniversitari.
















