Estudi sobre la bretxa de gènere en matemàtiques: emergència al primer curs de primària

La bretxa de gènere en matemàtiques és un dels reptes més importants de l’educació actual. Un estudi publicat aquest mes de juny a la revista Nature  revela que aquesta diferència ja es manifesta a primer de primària. Aquesta dada encén una alarma, però també ofereix una oportunitat clau: intervenir a temps per garantir la igualtat d’oportunitats en l’ensenyament de les matemàtiques.

Referència:
Martinot, P., Colnet, B., Breda, T. et al. “Rapid emergence of a maths gender gap in first grade”. Nature (2025). https://doi.org/10.1038/s41586-025-09126-4

L’article presenta els resultats d’una avaluació longitudinal de quatre anys sobre el rendiment en llengua i matemàtiques de tots els alumnes de 1r i 2n de primària de França (2.653,082 infants).  Els nens i les nenes presentaven puntuacions molt similars en matemàtiques en entrar a l’escola, però després de 4 mesos d’escolarització la bretxa de gènere a favor dels nens és significativa i al cap d’un any ja té un efecte considerable.
Aquests resultats es van repetir cada any estudiat, amb variacions lleugeres segons la família, la classe o el tipus d’escola i el nivell socioeconòmic.

Tot i que l’escolarització es correlacionava amb l’edat, l’anàlisi de les variacions gairebé ortogonals va indicar que la bretxa de gènere augmentava amb l’escolarització més que no pas amb l’edat. Aquests resultats assenyalen el primer any d’escolarització com el moment i el lloc on emergeix una bretxa de gènere en matemàtiques a favor dels nens, fet que pot ajudar a centrar la recerca de solucions i intervencions.

L’article mostra gràfics molt interessants i descriu en detall els models de regressió i els indicadors de Cohen utilitzats.

Podeu trobar el reportatge a l’enllaç: https://www.3cat.cat/3cat/la-bretxa-en-matematiques-apareix-a-primer-de-primaria/video/6345277/

Si hi ha gent interessada, podem organitzar alguna sessió de debat per aprofundir en l’article.